Ring oss : +47 57 84 99 99

LocalHost finalist i Rosings grønn it-pris

av on 08 april, 2009

LocalHost AS er stolte av å bli plukket ut av Dell AS til å være Deres case i IKT Norge sin miljøsatsning Grønn IT. Tidligere i år ble boken "Vi kan vi vil og vi skal" lansert og her er LocalHost profilert som et av det mest miljøvennlige driftssentrene i Norge.

Finalistene til Rosing-prisens kategori grønn it er klare. Det er første gang det deles ut en Rosing-pris i denne kategorien. De fire finalistene er Finn-torget, NAV-Tandberg, Halden Center of Expertise og de grønne datasentrene v/ Local Host på Måløy og ErgoGroup på Gjøvik.

Juryen hadde hele 22 gode nominasjoner å velge blant. De fire finalistene kan vise til arbeid der IKT er en viktig forutsetning for energieffektivisering, forbedring av eksisterende prosesser eller muliggjøring av nye og mer miljøvennlige forretningsmodeller eller forretningsprosesser.

Norge har naturlige og kompetansemessige forutsetninger for å bli en stornasjon på grønne datasentre. LocalHost og ErgoGroup på Gjøvik har tatt i bruk naturen for å kjøle serverparken. Ettersom kjøling representerer nærmere halvparten av energibruken i datasentre, gir naturlig kjøling en enorm energieffektivisering. I tillegg benytter selskapene moderne teknologi for ytterligere å optimalisere strømforbruk.

LocalHosts datasenter på Måløy er 100 prosent virtualisert, har et videokonferanserom som leies ut til lokale virksomheter og kjøler datarommet ved hjelp av et egenutviklet kjølessytem basert på kulde på havbunnen.

LocalHost kom ikke helt til topp denne gangen men gratulerer Halden Center of Expertise, en verdig vinner, med en flott pris.